ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ေရွးေဟာင္းသုေတသန ပညာဌာန၏ ပုဂံ စေလ ပခုကၠဴ ပခန္းၾကီး ကြင္းဆင္းခရီးတြင္ သြားေရာက္ေလ႔လာခဲ႔ေသာ ပခန္းၾကီးေဒသက ေက်ာင္းေတာ္ၾကီး ေခၚ ပခန္းၾကီးေက်ာင္းကျဖင္႔ လူသိမ်ား ထင္ရွားျပီး ျဖစ္သလို သမိုင္းဝင္တန္ဘိုး အနုပညာ တန္ဘိုးမ်ားျဖင္႔ ျပည္႔စံုသျဖင္႔ ေရွးေဟာင္းသုေတသန ရွဳေထာင္႔အရ အလြန္အေရးပါသည္။
ပခန္းၾကီးေဒသဆိုတာ ယခုအခ်ိန္တြင္ အိမ္ေျခ ၆၇၇ အိမ္ႏွင့္ လူဦးေရ ၃၇ဝဝ ေက်ာ္ေန ထိုင္ေနသည့္ ရြာငယ္တစ္ခုသာ ျဖစ္ေသာ္လည္း ပုဂံေခတ္တြင္ ပုဂံႏွင့္ေခတ္ၿပိဳင္ တိုးတက္ထြန္းကားခဲ့ၿပီး ကုန္းေဘာင္ေခတ္တြင္ ရတနာပုံၿပီးလွ်င္ အဖြံ႕ၿဖိဳးဆုံးေဒသ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ျမန္မာဘုရင္မ်ားလက္ထက္က ခ်င္းတြင္းျမစ္အေနာက္ဘက္ျခမ္းတြင္ အႀကီးဆုံးၿမိဳ႕၊ ပခန္းၿမိဳ႕ေဟာင္းၿမိဳ႕ ႐ိုးသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ရိုးမ်ားတြင္ အႀကီးဆုံးဆိုတဲ႔ ဝိေသသမ်ားနွင္႔ ျပည္႔စံုေနတဲ႔ ပခန္းႀကီးကို ေရွးက ကုခန္ၾကီး၊ ကုခန္းႀကီး၊ ကူးခန္းၾကီး၊ ကူးသန္းႀကီး၊ ပုခန္းႀကီး၊ ပခန္းႀကီးဟု အဆက္ဆက္ ေျပာင္းလဲ သမုတ္ခဲ့ၾကသည္။
ေရွးေဟာင္းသာသနိက အေဆာက္အဦး မ်ားစြာျဖင္႔ ပုဂံနွင္႔ ေခတ္ျပိဳင္ကာလကတည္းက ထြန္းကားစည္ပင္ခဲ႔ဖြယ္ရွိတဲ႔ သက္ေသမ်ား၊ ရာဇဝင္မ်ားနွင္႔တကြ ျမိဳ႕သက္ရွည္ခဲ႔သည္ေလာ ေက်ာက္ေခတ္ အေထာက္အထားမ်ားနွင္႔ ပုတီး လက္ေရးစင္းအုတ္ စသည္ျဖင္႔ အလြန္ျမိဳ႕သက္ရွည္ခဲ႔သည္ေလာ ေဝခြဲနိုင္ဖို႔ ဆက္လက္ သုေသသန ျပဳရေပဦးမည္။ စကားအရာတြင္ အံ႔မခန္း ပခန္းသားအစြမ္းလို႔ ခ်ီးက်ဴးလိုက္မိေတာ႔မလို ပခန္းသားနဲ႔ ခ်ီပါသားတို႔ရဲ႕ အမည္ေက်ာ္ ဝတၳဳေတြနဲ႔ ပခန္းေဒသရဲ႕ ျဒပ္ရွိ ျဒပ္မဲ႔ ဓေလ႔ ယဥ္ေက်းမွဳ အေမြအနွစ္ေတြ ရိုးရာကိုးကြယ္မႈ ထြန္းကားရာ ေျမပခန္းဆုိတာနဲ႔ ပခန္း ကိုၾကီးေက်ာ္ကို သတိရၾကမွာ ျဖစ္သလို လူခၽြန္ပုဂၢိဳလ္ ပခန္းမင္းႀကီး ဦးရန္ေဝးကိုလဲ ေျပးျမင္ၾကမွာမလြဲ။
"နန္းေတာ္ကေမးလွ်င္ ဤေ႐ႊတုံးကို ငါ ယူသြားသည္ ေျပာလုိက္" ဟု မွာထားကာ ယူ၍ ဆင္းရဲသျဖင္႔ အရိပ္ခိုရန္ ေရာက္လာေသာ ၎၏ႏွမမယ္နီသို႔ ေပးလုိက္ေလရာ ေယာအတြင္းဝန္ ဦးဘိုးလိႈင္ လာေရာက္စံုစမ္းလွ်င္ "ေမာင္လိႈင္၊ ငါက မင္းတရားၾကီးပိုင္ ေ႐ႊတံုးကို ယူလာတာ မွန္ပါတယ္ ငါ့မွာဆင္းရဲေသာ ႏွမတစ္ေယာက္ကို ေထာက္ပံ့ရန္ တာဝန္ရွိေနတယ္ ငါရရွိသည့္ ရိကၡာေတာ္က ေလာက္င႐ုံပဲရွိတယ္ လာဘ္တံစိုး လက္ေဆာင္လည္း ငါဘယ္ေတာ့မွမယူခဲ့ ဒါေၾကာင့္ ခိုးျခင္းခိုးလွ်င္ ငါ့အရွင္သခင္ရဲ႕ ပစၥည္းကို ခုိးျပီး ေနာင္သံသရာမွာလည္း အတံု႔အလွည့္ ခံရပါလွ်င္ ကိုယ့္အရွင္သခင္ အိမ္မွာပဲေခြးျဖစ္ျဖစ္ ခံရတာက ျမတ္တယ္လို႔ ငါေအာက္ေမ့ျပီး ယူခဲ့တာပဲ "
ဘုရင္႔အမိန္႔ေတာ္ကို ဆြဲဆုတ္ပစ္၍ " မင္းတုိ႔ဘုရင္ ေတာင္နားမလည္ ေျမာက္နားမလည္ႏွင့္ ဤအမိန္႔မ်ဳိး ထုတ္ရသလား "
" ေနာက္ထပ္ သူပုန္ ဟူ၍ မဖမ္းေစႏွင့္ "ဟု အမိန္႔ထုတ္ျပီး ဘုရင္ကအေမးေတာ္ရွိရာ ပခန္းမင္းၾကီးက "ဤကိစၥတြင္ရွင္ဘုရင္တာဝန္မကင္းျဖစ္သည္ မဟုတ္ေလာ သူပုန္မ်ားသည္ သားေတာ္ ျမင္ကြန္းစား၏ လူမ်ားျဖစ္ရာ သားမေကာင္း၍ နီးရာဓားကို ေၾကာက္ရျပီး လိုက္ပါရသည္ မွန္ပါ၏ သားသမီးမေကာင္း မိဘေခါင္းျဖစ္သည္ အေဝးျမိဳ႕ဝန္တို႔သည္ ဤအခ်က္ေကာင္းကိုယူျပီး ရာထူးစည္းစိမ္တုိးတက္ေရး ေမွ်ာ္ကိုးကာ မိမိႏွင့္ မသင့္မတင့္ သူမ်ားကို သူပုန္အျဖစ္ ဆြဲထည့္ေနသည္ကို ရွင္ဘုရင္က နန္းေတာ္ထဲေနျပီး ဘာသိလဲ"
ဝန္စုမွဴးစုတို႔ သားမယား တစ္ေယာက္မက အေျမႇာင္ အပို ထားၾကသည့္အတြက္ ရရွိေသာ ရိကၡာေတာ္ေငြႏွင့္ မေလာက္မငေၾကာင္း မင္းတုန္းမင္း ၾကားသိေတာ္မူ၍ သားမယား တစ္ေယာက္ထက္ အပိုမယူၾကရန္ ဥပေဒလုပ္လိုေသာ ဆႏၵျဖစ္၍ ပခန္းမင္းၾကီးႏွင့္ တိုင္ပင္ေတာ္မူရာ ဝမ္းေျမာက္စြာ ေထာက္ခံ၍
" ဒီဥပေဒကို ဝန္ၾကီးမွဴးၾကီးမ်ား အတြက္သာ မထားဘဲ ရွင္ဘုရင္ကိုပါ ဤဥပေဒေဘာင္အတြင္း ေနေတာ္မူေစလွ်င္ မ်ားစြာသင့္ေလ်ာ္မည္ထင္ေၾကာင္း" ေလွ်ာက္တင္သူ
ဝန္ကေတာ္တစ္ေယာက္ လွည္းယဥ္ေျခာက္စေထာင္ကို စီးနင္းလိုက္ပါလ်က္ ေ႐ႊထီးေဆာင္းကာ အေဆာင္ကိုင္မ်ား ဝန္းရံ၍ တခမ္းတနား သြားလာေနသည္ကို ျမင္၍ မိမိ၏လွည္းသမားအား ထုိဝန္ကေတာ္ကို ၾကိမ္လံုးျဖင့္ဆင္း၍ အ႐ိုက္ခိုင္းရာ ရွင္ဘုရင္ထံသို႔ သတင္းေပါက္ၾကား အဘယ္ေၾကာင့္ဤသို႔ဆံုးမရသလဲဟု ေမးေတာ္မူရာ "ဤဝန္ကေတာ္အား ဆင္းရဲသားမ်ားက ျမင္လွ်င္ သူ႔လင္သည္ တံစိုးလက္ေဆာက္ ရ၍ ဤသို႔ခမ္းနားၾကီးက်ယ္စြာ သြားလာႏုိင္သည္ဟု ထင္ျမင္ၾကလိမ့္မည္ သူ႔လင္ကို ခ်ီးေျမႇာက္ေသာရိကၡာထက္ အဆမတန္ေအာင္ စိတ္ၾကီးဝင္ကာ သြားလာေနသျဖင့္ ႐ုိက္ရပါေၾကာင္း" ဟု မဆိုင္းမတြ တင္ေလွ်ာက္ဝံ႔သူ
မင္းတုန္းမင္းကိုယ္တိုင္ ေလးစားရေသာ မွဴးမတ္ႀကီးတစ္ဦးျဖစ္တဲ႔ ပခန္းမင္းၾကီး ဦးရန္ေဝးလို အာဂအမွဳထမ္းက ေရွးကာလကေကာ ယခုလက္ရွိအခ်ိန္တြင္ပါ ရွားမွရွား။
ခ်င္းတြင္းအေနာက္ဘက္ ဗန္႔က်ီနယ္၊ ဗဒူ႐ြာသား၊ ၁၁၇၄ ခုဖြားျဖစ္ျပီး ၎၏ ဦးရီး ဗဒူ႐ြာေက်ာင္း ဘုန္းေတာ္ၾကီး ဦးဥတၱမေက်ာင္းတြင္ ဦးဝိသုဒၶဘြဲ႕ျဖင့္ ခန္းေန ဦးပၪၨင္းၾကီးအျဖစ္ သတင္းသံုး၏။ ပုဂံမင္း နန္းတက္ျပီးေနာက္ ဦးဝိသုဒၶသည္ ေနျပည္ေတာ္ရွိ ဗားကရာတိုက္သို႔ ေရာက္ရွိလာကာ ထို႔ေနာက္မွ ေငြေရးေက်ာင္း ေက်ာင္းထုိင္ဆရာေတာ္ ျဖစ္ေနခ်ိန္တြင္ လႊတ္ေတာ္မင္းသားၾကီး မင္းတုန္းမင္းသားထံသို႔ မွန္မွန္ႂကြေရာက္ကာ တရားေဟာ သီလေပးျခင္းျပဳရသည္။ မင္းတုန္းမင္းသား၏ ေတာင္းဆိုခ်က္အရ လူဝတ္လဲျပီး မင္းတုန္းမင္းသား၏ အၾကီးေတာ္ ရာထူးတာဝန္ကုိ ထမ္းဆာင္ခဲ႔ရသည္။
မင္းတုန္းမင္းသား ထီးနန္းရလာေသာအခါ ဦးရန္ေဝးကို ပခန္းမင္းသားၾကီးအျဖစ္ ဝန္ၾကီးခန္႔အပ္ သူေကာင္းျပဳခံရသည္။ မင္းတုန္းမင္းသားနွင္႔ ကေနာင္မင္းသားတုိ႔ပူးေပါင္း၍ မင္းဆိုးမင္းညစ္ျဖစ္သူ ေနာင္ေတာ္ ပုဂံမင္းကို ေတာ္လွန္စဥ္က ပခန္းမင္းၾကီးရဲ႕ အခန္းက႑ကျဖင္႔ မည္သို႔ရွိသည္ မရွာေဖြနိုင္ေသးေသာ္ျငား နန္းရျပီးခ်ိန္တြင္ အၾကီးအက်ယ္ သူေကာင္းျပဳခံရသျဖင္႔ တစိတ္တေဒသ ပါဝင္ပူးေပါင္းမႈ ရွိခဲ႔မည္ကမလြဲ။
ပခန္းမင္းႀကီး ဦးရန္ေဝးအေနနွင္႔ မင္းတုန္းမင္း၏ သားေတာ္မ်ား ထၾကြပုန္ကန္သည္႔ အေရးတြင္လည္း ကိုယ္တိုင္ပါဝင္
ၾကံဳေတြ႕ခဲ႔ရသည္။ အိမ္ေရွ႕စံ ကေနာင္မင္းသားနွင္႔ ယာယီလႊတ္ေတာ္အနီးရွိ တဲႀကီးအတြင္း၌ ျမေတာင္၀န္ႀကီးဦးမႈိ၊ ပခန္း၀န္ႀကီး ဦးရန္ေ၀း တို႔ႏွင့္အတူ သႆေမဓကိစၥမ်ားကို တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးေနစဥ္ ပုန္ကန္မႈ ျဖစ္ပြားခဲ႔သည္။ ျမင္ကြင္းမင္းသား တာဝန္ယူသည္႔ အပိုင္းတြင္ ကေနာင္မင္းသားနွင္႔ ျမေတာင္၀န္ႀကီးဦးမႈိတို႔က ေနရာတြင္ လုပ္ၾကံခံလိုက္ရေသာ္ျငား ပခန္းဝန္ႀကီး ဦးရန္ေဝး အပါအ၀င္ မွဴးမတ္အခ်ဳိ႕ ထြက္ေျပး လြတ္ေျမာက္ခဲ့ၾကသည္။
ျမင္းခုန္တိုင္မင္းသားသည္ မင္းတုန္းမင္းရွိရာ ယာယီနန္းေတာ္သို႔ အေျပးလာ၍ ဖခမည္းေတာ္ကို လုပ္ၾကံမည့္ဆဲဆဲ မင္းတုန္းမင္းၾကီး လြတ္ေျမာက္ခဲ့၍ နန္းေတာ္သို႔ ျပန္ဝင္နိုင္သလို ၀န္ႀကီးဦးရန္ေဝးမွာလည္း တပ္ေတာ္ႏွင့္ ေတြ႕ၿပီး ေနာက္ကလိုက္ပါလာသည္။ စသည္ျဖင္႔ ဦးညိဳျမ၏ “ကုန္းေဘာင္ရွာပံုေတာ္”တြင္ ေရးသားေဖာ္ျပထားမႈ မ်ားမွ တဆင္႔ ပခန္းမင္းႀကီး ဦးရန္ေဝး၏ အတၳဳပတၱိ၊ စိတ္ေနသေဘာထား၊ စားရိုက္တို႔ကို ဖမ္းမိနိုင္သည္။
ပခန္းေက်ာင္းကန္ ပုဂံဘုရားရယ္လို႔ စာခ်ိဳးရွိရာတြင္ ပခန္းေဒသတြင္ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း ၂၅ေက်ာင္းခန္႔ ေရတြက္၍ရျပီး လက္ရွိမွာလည္း ေရွးေဟာင္း ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း ၅ေက်ာင္းရွိပါတယ္။ ထိုေက်ာင္းၾကီးမ်ားတြင္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္၏ ထိပ္ထိပ္က်ဲ ရာထူးအဆင္႔အတန္းရ ဘုန္းၾကီးလူထြက္ ပခန္းမင္းႀကီး ဦးရန္ေဝး၏ ကုသိုလ္မွတ္တမ္း အေနျဖင္႔ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ဗိသုကာလက္ရာေျမာက္ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး တစ္ေဆာင္ကို ပခန္းႀကီး နယ္နိမိတ္ အတြင္း ရွိ ပခန္း ငယ္ရြာတြင္ ေဆာက္လုပ္ခဲ့သည္။
မေကြးတိုင္းေဒသႀကီး ေရစႀကိဳၿမိဳ႕နယ္တြင္ ပခန္းႀကီး၊ ပခန္းငယ္ရွိသကဲ့သို႔ စေလ တြင္လည္း ပခန္းငယ္ရွိသည္။ ေရစႀကိဳၿမိဳ႕နယ္ ပခန္းႀကီးအနီးမွ ပခန္းငယ္သည္ ဆိပ္ကမ္းရြာငယ္တစ္ခု သာျဖစ္ၿပီး ေခ်ာက္ၿမိဳ႕အနီးရွိ စေလၿမိဳ႕သည္ ကုန္းေဘာင္ ေခတ္စာဆို စေလဦးပုည၏ ဇာတိေျမအျဖစ္ ထင္ရွားသကဲ့သို႔ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ႏွင့္ ရတနာပုံေခတ္လက္ရာ ေစတီပုထိုးမ်ား အမ်ားဆုံးရွိေနသည့္ ေဒသ အျဖစ္လည္း ေက်ာ္ၾကားသည့္ ေရွးေဟာင္းနယ္ေျမတစ္ခုျဖစ္သည္္။ ပခန္းၾကီး ေဒသမွပခန္းငယ္သည္ ရြာ ၁၂ ရြာ စုစည္းထားေသာ ေက်းရြာအုပ္စုတစ္ခုျဖစ္ၿပီး အိမ္ေျခ ၂ဝဝ ေက်ာ္ရွိကာ လူဦးေရ ၁ဝဝဝ ဝန္းက်င္ ေနထိုင္လ်က္ရွိသည္။
ႏွစ္ ဧက က်ယ္ဝန္းတဲ႔ ေျမဧရိယာေပၚတြင္ တည္ေဆာက္ထားေသာ ပခန္းငယ္ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အႀကီးဆံုး ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေႏွာင္း ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အခုုေတာ့ တိုုင္လံုုးေတြပဲက်န္ရစ္ခဲ့ပါေတာ့တယ္။ ပခန္းငယ္ရြာမွ ဦးသာႀကီးကို ဗိသုကာပညာရွင္အျဖစ္ ေစခိုင္း၍ သူ၏ ငယ္ဆရာေတာ္အား ရည္စူးကာ ကြၽန္းသားအတိျဖင္႔ ေက်ာင္းေဆာင္ၾကီး တစ္ေက်ာင္းကို ေဆာက္လုပ္ခဲ႔သည္။ ေက်ာင္းႀကီးၿပီးစီးရန္ ခုနစ္ႏွစ္ ၾကာျမင့္သည္ဟုု သိရပါတယ္။
ပံုသ႑ာန္ပီပီျပင္ျပင္ ရွိစဥ္က ယူထားခဲ႔တဲ႔ မွတ္တမ္းမ်ားအရ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမွာ အျမင့္၇ဝ ေပ (၂၁ မီတာ) ခန္႔ရွိသည္။ ကြၽန္းတိုင္ႀကီးမ်ားရဲ႕ အတိုင္းအတာတြင္ သီးသန္႔အျမင္႔ပင္ ေပ ၂ဝ မွ ေပ ၆ဝ (၆ မီတာ မွ ၁၈ မီတာ) နွင္႔ တုိင္လံုးပတ္ ၆ေပ၄လက္မမွ ၆ေပ၈လက္မ (၂ မီတာ) အသီးသီးပါ။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ထံုးစံအရ ေက်ာင္းတည္ေဆာက္ခြင္႔ကို ဘုရင္ထံ တင္ျပရျပီး ဘုရင္မွ ၎ပိုင္အရာေတာ္ သစ္ေတာၾကီးမ်ားထဲမွ ကၽြန္းသစ္ကို အခြန္မဲ႔ အခမဲ႔ ထုတ္ယူခြင္႔ကိုလည္းေကာင္း ေက်ာင္းထိုင္မည္႔ ဆရာေတာ္၏ သီလ ပညာ ဘုန္းသမာၻ အရွိန္အဝါနွင္႔ ေလ်ာ္ညီသင္႔ျမတ္ေသာ ေက်ာင္း၏ ပမာဏကို သတ္မွတ္၍ ေဆာက္လုပ္ခြင္႔ ခ်ေပးနို္င္ဖြယ္ရွိသည္။ ထိုအခ်က္ကို ပခန္းၾကီးေက်ာင္းေတာ္ၾကီးနွင္႔ ပခန္းငယ္ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးတို႔၏ အက်ယ္အဝန္း၊ အရြယ္အစား၊ အေဆာင္အေယာင္နွင္႔ သံုးစြဲထားသည္႔ တိုင္လံုးမ်ားကြာျခားမႈေၾကာင္႔ သတိျပဳမိျခင္းပါ။
ေက်ာင္းထိုင္မည္႔ ဆရာေတာ္၏ သီလ ပညာ ဘုန္းသမာၻ ေၾကာင္႔ေလာ လႊတ္ေတာ္ဝန္ၾကီး ပခန္းမင္းၾကီး ဦးရန္ေဝး၏ ဂုဏ္သိကၡာ အရာေၾကာင္႔ေလာ အတည္မျပဳနိုင္ေသာ္လည္း ပခန္းၾကီးေက်ာင္းထက္ သာလြန္တဲ႔ အေနအထားျဖင္႔ ပခန္းငယ္ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကို လူႏွစ္ဖက္ အရြယ္ထိ ႀကီးမားေသာ တိုင္လုံးေပါင္း ၃၃၂လုံးျဖင့္ တည္ေဆာက္ခြင္႔ ရခဲ႔တာကေတာ႔ အမွန္။ `စိန္စီေက်ာင္း တိုင္လုံးမွတ္´ ဟုလည္း နံသင့္သခ်ၤာကိန္းျဖင့္ စာခ်ိဳးမွတ္သားခဲ႔သည္။
ထိုေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကို ပခန္းမင္းႀကီးက သူ၏နန္းေဆာင္အျဖစ္ ရည္ရြယ္ေဆာက္လုပ္ခဲ့ဟန္ မင္းတုန္းမင္းထံ ဦးရန္ေဝးက နန္းၿပိဳင္ရန္ စီစဥ္ေနေၾကာင္း မလိုသူမ်ားက ေလွ်ာက္တင္ခဲ့ၾကသည္။ သတင္းစကားမ်ားေၾကာင့္ မင္းတုန္းမင္းကိုယ္တိုင္ ပခန္းငယ္ေက်ာင္းသို႕ လာေရာက္ ၾကည့္ရႈခ်ိန္တြင္ ဦးရန္ေဝးသည္ မင္းတုန္းမင္း၏ သံသယမ်ား ပယ္ေပ်ာက္ေစရန္ ေဆာက္လုပ္ထားေသာ ေက်ာင္းႀကီးကို ေရစက္ခ်လွဴဒါန္းခဲ့ေၾကာင္း စာေပမ်ားမွာဖတ္ရပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ပံုတြင္ေဖာ္ျပ ထားတဲ႔ အေဆာက္အဦးမွာ နန္းေဆာင္တစ္ခုထက္စာလွ်င္ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းအသြင္သာ ေပါက္ေနသည္ မဟုတ္ပါေလာ။
ဤေက်ာင္းေတာ္ႀကီးတြင္ စာသင္သား ရဟန္း သံဃာေတာ္အပါး ၆ဝခန္႔ သီတင္းသံုးခဲ့သည္။ ေက်ာင္းဦးျပာသာဒ္၊ အေဆာင္မႏွင့္ ေဘာဂေဆာင္ အဓိက အေဆာင္ၾကီး သံုးခု ပါဝင္ျပီး အေဆာင္မႀကီးမွာ သံုးဆင့္လည္ေပၚမိုးနွင္႔ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းဦးျပာသာဒ္တြင္ ပလႅင္ေတာ္ တစ္ခုရွိသည္။ ျပာသာဒ္ဘံု ကိုလည္း ခပ္ျမင္႔ျမင္႔ ျမႇင့္တင္ ထားသည္ ဟုဆိုနိုင္သည္။ စေလေက်ာင္းနွင္႔ ပခန္းၾကီးေက်ာင္းမ်ားလိုပင္ နံရံမ်ားေပၚတြင္ သစ္သားပန္းပုမ်ား ရွိခဲ့ၾကသည္။ ေျမျပင္ မွ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး ၾကမ္းခင္း အထိ ၁ဝ ေပ (၃ မီတာ) ခန္႔ ျမင့္ သည္။ ၾကမ္းခင္း ပ်ဥ္ျပား ႀကီးမ်ား မွာ ထု တစ္လက္မ ခြဲ (၄ စင္တီမီတာ) ႏွင့္ ျဗက္ ၁၂ လက္မ (၃ဝ စင္တီမီတာ) ခန္႔ ရွိသည္။ ခါးပန္း တြင္စြဲထားသည့္ သံမိႈမယ္နႀကီးမ်ားမွာ ၆ လက္မ (၁၅ စင္တီမီတာ) ခန္႔ထိအဝန္းရွိသည္။
လက္ရွိတြင္ ရာသီဥတုဒဏ္နွင္႔ လူမ်ား၏ ဖ်က္ဆီးမႈေတြြေၾကာင့္ ပ်က္စီးယိုယြင္းေနၿပီး ေနာက္တစ္ခ်က္က ခ်င္းတြင္းျမစ္ကမ္းနဖူး တြင္တည္ရွိေသာ အေနအထားေၾကာင့္ ေရလႊမ္းမိုးမႈဒဏ္ကို သိသိသာသာပိုခံစားရသည္က အဓိကပ်က္စီးေစေသာ အေၾကာင္းအရင္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ တုိင္လံုးႀကီး တခ်ဳိ႕ရယ္ ေက်ာင္း၏ အေရွ႕ဘက္တြင္ တစ္ခု၊ အေနာက္ဘက္တြင္တစ္ခု၊ ေျမာက္ဘက္တြင္ သံုးခုႏွင့္ ေတာင္ဘက္တြင္ သံုးခုစသည္ျဖင္႔ အုတ္ေလွခါးႀကီး ရွစ္စင္းကိုသာ ေတြ႕ႏုိင္ေတာ့သည္။
သ်ွင္ေလညင္း
၂၊ ၅၊ ၂၀၁၇
စာကိုးအစု
ကုန္းေဘာင္ ရွာပံုေတာ္ ဦးညိဳျမ
ပခန္းၾကီးနဲ႔ ပခန္းငယ္ ေမာင္သာ (ေရွးေဟာင္းသုေတသန )
ေရစၾကိဳ သတင္း မီဒီယာ
ပခန္းေျမမွ ဗိသုကာနွင့္ အနုပညာ လက္ရာမ်ား ေဒါက္တာတင့္လြင္
ဓါတ္ပံုကို ဦးေအးမင္း ပခန္းၾကီးေရွးေဟာင္း သုေတသန ျပတိုက္ ထံမွကူးယူပါသည္