Archaeology အေနနဲ႔ ျပတိုက္ပညာ museology ဆုိတာ Final Goal လုိ႔ေတာင္ သတ္မွတ္လုိ႔ရတယ္
အကုန္က်ခံ ေငြေၾကးေျမာက္ျမားစြာ အသုံးျပဳျပီးေတာ့ တစ္နုိင္ငံလုံးမွာ လိုက္တူးေဖာ္ထားတဲ့ ဒါမွမဟုတ္ ရွာေတြ႕လာတဲ႔ အေမြအနွစ္ ေရွးေဟာင္းပစၥည္း ေတြကုိ မ်ားေသာ အားျဖင့္ ျပတုိက္ကုိပုိ႔ၾကတယ္
ျပတုိက္ကုိေရာက္ေတာ့မွ အမ်ိဳးအစား အလုိက္ ပစၥည္းေတြကုိ တူရာတြဲထား နည္းစနစ္ တက် ထိန္းသိမ္းရတယ္ စနစ္တက် မထိန္းသိမ္းဘူးဆုိရင္ အခ်ိန္ကုန္ ေငြကုန္ လူပန္း အပင္ပန္းခံရွာေဖြထားတဲ့ ပစၥည္းေတြကုိ ျပတုိက္ထဲမွာ ေသခ်ာမထားဘူးဆုိရင္ ေငြေၾကးကုန္က်တာ အခ်ိန္ေတြ ေပးခဲ႔ရတာ လူ႔အရင္းအျမစ္ေတြ ရင္းနွီးထားရသမွ် အကုန္လံုး အလဟႆျဖစ္လိမ့္မယ္
ဒါေၾကာင့္ ျပတုိက္မွာရွိတဲ့ ပစၥည္းေတြအကုန္လုံးကုိ Conservation ၾကပ္ၾကပ္မတ္မတ္ လုပ္ဖို႔ကအေရးၾကီးတယ္
curator နဲ႔ conservator တို႔ဟာ ျပတိုက္ထဲက duties ကိုshare roll လုပ္ေနရမယ္ display, lighting, humitidy and heat controll အျပပိုင္းနဲ႔ အထိန္းပိုင္း တခါတည္း တြဲျပီးလုပ္သြားရတာမို႔ တကယ္အေရးၾကီးတဲ႔ က႑ျဖစ္ပါတယ္
ဒါေပမဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာရွိတဲ့ ျပတုိက္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက Conservationပုိင္းကို ေတာ္ေတာ္ၾကီးကုိ လစ္လ်ဴရွဳထားသလုိျဖစ္ေနတယ္ က်မအေနနဲ႔ ရန္ကုန္ အမ်ိဳးသားျပတိုက္ ေနျပည္ေတာ္ အမ်ိဳးသားျပတိုက္ ဗိႆနိုး ျပတိုက္ ကမာၻေအးျပတိုက္ ယခု ပုဂံျပတိုက္ (၂) ၾကိမ္ စသည္ျဖင္႔ ေရာက္ဖူးျပီမို႔ ကိုယ္႔အေတြ႕အၾကံဳနဲ႔ ယွဥ္တြဲျပီး ေကာက္ခ်က္ခ်ထားတာပါ
ဒါေပမဲ့လည္း ပုဂံျပတုိက္အေနနဲ႔ ဆုိရင္ေတာ႔ အမ်ားၾကီး နားလည္ေပးလုိ႔ ရပါတယ္ ပုဂံက ဘုရားေတြ ဆိုတာကလည္း တနည္းAir Museum ပဲ ဒါေၾကာင္႔ အတြင္းျပတုိက္ အျပင္ျပတုိက္နဲ႕ ျပတိုက္နွစ္ခုလုိ ျဖစ္ေနေတာ့ အျပင္ျပတိုက္က ပ်က္ဖုိ႔မ်ားေနတဲ့ ပုိပ်က္ႏိုင္ေခ်ရွိတဲ့ အရာေတြကုိ ပုိဦးစားေပး ထိန္းသိမ္းေနရတာမ်ိဳးေတြ ရွိေတာ့ ျပတုိက္ထဲမွာ ေရာက္ေနတဲ့ ပစၥည္းေတြဟာ အမုိးအကာေအာက္ ပုိ႔ထားတယ္ ဆုိတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ လံုျခံဳတယ္ဆိုျပီး Conservation အေနနဲ႔ ပ်က္ကြက္ေနနိုင္တယ္ အဲဒီေတာ့ နားလည္ေပးလုိရပါတယ္
ဒါေပမဲ့ ေစာင္႔ေရွာက္ထားပါရက္နဲ႔ အလကားေနရင္း ပစၥည္းေတြ မဆုံးရွံဳးေအာင္ မပ်က္စီးေအာင္ မအုိေဟာင္းသြားေအာင္ကိုလဲ ပစၥည္းအမ်ိဳးစားအလိုက္ သမိုင္းတန္ဖိုး အနုပညာတန္ဖိုး အလိုက္ ခြဲျခားျပီး လိုအပ္ေနတဲ႔ အပိုင္းမွာ အားစုိက္သင့္တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္
Pakhangyi Trip သြားတုန္းက ပခန္းၾကီးျပတုိက္မွာ ေတြ႔ခဲ့တဲ့ ေညာင္ရမ္းေခတ္က Textileေလးေတြကုိ ျပတဲ႔ပံုစံမွာ ေသခ်ာေခါက္ျပီးေတာ့ မွန္ပုံးထဲ ဒီအတုိင္းစီထည့္ျပထားတယ္ ဒါေတြကို ဘယ္လိုထိန္းသိမ္းသလဲလို႔ တာဝန္ရွိတဲ့ သူကုိေမးတဲ့အခါမွာ တာဝန္ရွိတဲ့သူက က်ေနာ္တုိ႔ အေနနဲ႔ ထိန္းသိမ္းဖုိ မလြယ္ႏုိင္ဘူး ဒီတုိင္းပဲထားမယ္လို႔ ေျပာေတာ့
ဒီtextileတစ္ခုဟာ ေညာင္ရမ္းေခတ္ဆုိရင္ ႏွစ္ေပါင္း၃၀၀ေက်ာ္ေနျပီ ဒီဟာကုိဖြင့္ျပီး ေျဖခိုင္းရဲလား ေျဖခိုင္းဖို႔ မေျပာနဲ႔ ဖြင္႔ေတာင္ မဖြင့္ရဲဘူး ျဖည္ထုတ္ လုိက္တာနဲ့ ဒါဟာေသခ်ာေပါက္ ပဲ့က်သြားေတာ႔မယ္ အဲဒီေတာ့ ဒီအလိပ္ၾကီးကုိ ေခါက္သိမ္းထားတာပဲရွိတယ္ ေနာက္လူက ေလ့လာလုိ႔မရဘူး ျဖစ္ေတာ့ ဘာထူးမွာလဲ ျပတိုက္အေနနဲ႔ Conservationပုိင္းမွာ ဗဟုသုတနည္းတယ္ Textile ကိုဆုိရင္ စိုထိုင္းဆထိန္းတဲ့ အကူကိရိယာနဲ႔ မထားနိုင္ရင္ေတာင္ မွန္ပုံးေလးထဲမွာ ေသခ်ာျဖန္႔ျပီးေတာ့မွ ျပထားရမွာ ဒါေပမဲ့ သူတုိ့က ေခါက္ထားတယ္ ေခါက္ထားေတာ့ ဘယ္လုိမွ ထိလုိ့မရဘူး ထိမရေတာ့ ဘာထူးမွာတုန္း
ဒီႏွစ္၃၀၀ေက်ာ္ ပစၥည္းၾကီးရဲ႕ သမုိင္းတန္ဖုိး ဘာမွမသိပဲနဲ့ အလကားပဲျဖစ္ေနမယ္ ဒါConservationရဲ့ အေရးၾကီးတဲ့အပုိင္း
Conservationနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ ဒီက ျပတုိက္ေတြက အစဥ္အဆက္ အားနည္းတယ္ ဒီေတာ႔ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းကုိ ခုိးထုတ္၊ လက္သရမ္း ဖ်က္ဆီးေနတဲ့ သူေတြနဲ႕အတူတူ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းေတြရဲ့ ရန္သူပဲလို႔ ယူဆခ်င္မိတယ္ ယခုတင္ျပတဲ႔ အေၾကာင္းအရာဟာ ပုဂံကြင္းဆင္းေလ႔လာေရးတြင္ discussion လုပ္တဲ႔အခ်ိန္မွာ စာေရးသူဝင္ေရာက္ ေဆြးေႏြးတဲ႔ အပိုင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္ အတန္းတစ္ခုရဲ႕ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ျပတိုက္ပညာရပ္ museology နွင္႔ဆက္စပ္ျပီး ပုဂံျပတိုက္ေပၚ အျမင္နဲ႔ သေဘာထားကို အျပန္အလွန္ ေဆြးေႏြးတင္ျပၾကတာပါ ဌာနမွဴးကိုယ္တိုင္ ပါဝင္ ေဆြးေႏြးေပးတာေၾကာင္႔ တကယ္အက်ိဳးရွိရွိ ေဆြးေႏြးနိုင္ခဲ႔ပါတယ္
ဒါေပမဲ့ ျပတိုက္ရဲ႕ conservation ပိုင္းကုိ ဒီလုိေထာက္ျပျပီး သကာလမွာ ဆရာၾကီး ဦးေအာင္ၾကဳိင္ရဲ့ night studyတုန္းက သင္ၾကားသြားတဲ႔ အသံဖိုင္ကုိ အခုျပန္နားေထာင္ျပီးေတာ့ ကုိယ့္ကိုယ္ကို အလုိလုိ ရွက္လာတယ္ ကုိယ္ကေတာ့ ကုိယ္သင္ထားတာ၊ ေလ့လာထားတာနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး တတ္လွျပီ၊ ေတာ္လွျပီလုိ တက္မတေထာင္ေထာင္ ျဖစ္ေနခဲ႔တာကိုး
ဆရာၾကီးဦးေအာင္ၾကဳိင္ ပုဂံဘုရားေတြကုိ ဘယ္လုိထိန္းလည္း တန္ဖုိးၾကီးအရာေတြကုိ ဘယ္လုိ လုံျခဳံေရးေပးလဲ ဆိုတာသိလာရတယ္ အသက္အႏၱရာယ္ရွိနိုင္တဲ႔ မိုးေရေၾကာင္႔ ဖုန္ေၾကာင္႔ ေခ်ာေနတဲ့ ဘုရားေပၚ ကို္ယ္တိုင္တက္တယ္ မဆလာပုံးကုိင္ျပီး အက္ေၾကာင္းေတြထဲ ကုိယ္တုိင္ ေလာင္းထည္႔တယ္ ဘုရားကို ျပဳျပင္ပံု အမွားေတြနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး လူၾကီးေတြအိမ္ တကယ့္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေတြအိမ္ ဝန္ၾကီးေတြအိမ္ကုိ ဝင္တယ္ထြက္တယ္ ျပန္ျပင္ေပးဖို႔ ရဲရဲဝ့ံဝ့ံ အေရးဆုိတယ္ စားရိတ္ျပန္ေတာင္းတယ္ ကိုယ္တိုင္ျပန္ျပင္တယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေတြ ဆရာၾကီး ဦးေအာင္ၾကိဳင္က အဲဒီလုိလုပ္ခဲ့တာ သူလုိမ်ဳိး ကုိယ္လုပ္ႏုိင္လား သူခ်စ္သလို ကိုယ္ခ်စ္သလား ျပန္စဥ္းစားတယ္ မလုပ္နိုင္ဘူး
ဒါေပမယ္႔ မကူညီနိုင္လို႔ ေျပာခြင္႔မရွိေတာ႔ဘူးလား ဆိုေတာ႔လဲ မဟုတ္ျပန္ဘူး နည္းမွန္ လမ္းမွန္နဲ႔ အၾကံေပးလို႔ရတယ္ ကိုယ္တိုင္လဲ ဆရာၾကီးနားကပ္ျပီး သိခ်င္တာေမး ကိုယ္လဲ ထင္တာေလးေတြ တင္ျပခဲ႔တာပဲ ဒါေပမယ္႔ ခုျဖစ္ေနတဲ႔ စိတ္ခံစားခ်က္အတိုင္း ဝန္ခံရရင္ အဲဒီ အၾကံေလးေပးမိတာေတာင္ ရွက္မိတယ္
တဆက္တည္း ကိုယ္နားလည္ သေဘာေပါက္ လာတာက ပါးစပ္က ေထာက္ေျပာေလး ေျပာတာမ်ိဳးကေတာ့ လူတုိင္းတတ္တာေပါ့ ဒါကအလြယ္ဆုံးအလုပ္ ေရွ႕က အပင္ပမ္းခံလုပ္ထားသမွ် ကုိ ေထာက္ျပတာက သိပ္လြယ္တယ္ ဒါေပမဲ့ လုိက္လုပ္ရတဲ့ သူကေတာ့ အရမ္းခက္တာေပါ့ တာဝန္ယူထားသူ တစ္ဦးအတြက္ လက္ညွိဳးေပါင္း တစ္ေထာင္နဲ႔ လြတ္ေအာင္လုပ္ဖို႔ဆိုတာက ဘယ္ေလာက္ခက္မလဲ စဥ္းစားသာၾကည္႔နိုင္တယ္
အဲဒါကုိမွ အမွဳိက္ေတြ႔ရင္ စည္ပင္ကေကာက္ ရမယ္႔တာဝန္ အေဟာင္းပစၥည္း ထိမ္းဖို႔ မွန္သမွ် အစိုးရရဲ႕တာဝန္ ေရွးသုကထိန္း ဆိုတာမ်ိဳးေတြ လုပ္လာၾကတယ္ ဟုတ္တာေတာ႔ ဟုတ္ပါတယ္ အေမြအနွစ္ထိမ္းဖို႔ ဆိုတာက အစိုးရနဲ႔ သာသနာေရး/ယဥ္ေက်းမႈဝန္ၾကီးဌာနရဲ႕တာဝန္ပဲ ဒါေပမယ္႔ ထိန္းသိမ္းဖို႔ လိုအပ္ေနသမွ် အသိေပးခ်င္ရင္ ေဖ႔ဘုတ္ေပၚတင္တာထက္ ေကာင္းတဲ႔ နည္းလမ္းေတြ အမ်ားၾကီးရွိတယ္ ေဖ႔ဘုတ္ေပၚတင္တယ္ဆိုတာ ေနာက္ဆံုး နည္းလမ္းလို႔ထင္တယ္ ေဖ့ဘုတ္မွာ ခ်စ္ျပတယ္ နွေမွ်ာျပတယ္ ေရးတယ္ အဲဒီမွာတင္ရပ္မသြားဘူး မန္႔ေတြ ေဝေဝဆာဆာနဲ႔ လိုအပ္ခ်က္ေတြ ေဝဖန္တယ္ သက္ဆိုင္ရာကို အပုတ္ခ်တယ္၊ ပ်က္ကြက္မႈကို တုိက္ခုိက္တယ္ဆုိတာ မ်ိဳးေတြ လုပ္လာေတာ႔ ဒါဘာသေဘာလဲလုိ႔ ေမးရမယ့္ အပုိင္းေရာက္လာျပီ အေကာင့္ထဲေခၚထည့္ထားတဲ႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိသူေတြကို အားမနာတဲ့အတိုင္းပဲ
အခုတေလာ ေဖ႔ဘုတ္မွ ေခတ္စားေနတဲ႔ ဖြတ္နဲ႔ေဒါင္း အျပန္အလွန္ အပုတ္ခ် ပြဲေတြလို ပံုစံမ်ိဳးကို ပညာရွင္တန္းထဲ ေခၚမလာနဲ႔ သည္လို အဖြဲ႔ေတြက ေဖ့ဘုတ္မွာ ဘယ္သူ႕ဘယ္သူကမွ ရိုးသားတာေတြမဟုတ္ အကယ္႔ဒမစ္ နယ္ပယ္ထဲမွာ ေဖ႔ဘုတ္ ပြဲေစ်းအထာေတြ ေဖာမတ္လာမခ်သင္႔ဘူး ဆယ္လီၾကီးေတြ ဘူမသိ ကိုးမသိနဲ႔ မာန္တက္ျပီး ဌာနဆိုင္ရာ တာဝန္ရွိသူေတြကို ေဖ႔ဘုတ္က ေပၚတင္ခိုင္းေနတာမ်ိဳးေတြ အတုခိုး မမွားနဲ႕ဦး လို႔႔ပဲ အၾကံေပးခ်င္တယ္
တကယ္ေစတနာနဲ႔ ေျပာတာပါ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းကို ကိုယ္ဘယ္ေလာက္ ျမတ္နိုးေၾကာင္း ေဖာ္ျပနိုင္တဲ႔ ပံုစံေတြ အမ်ားၾကီးရွိတယ္ ကိုယ္႔ရဲ႕ ဆရာ႔ဆရာၾကီးေတြက သူတို႔ရဲ႕ ခ်စ္ျမတ္နိုးမႈ ကိုဘယ္လို ေဖာ္ျပသြားသလဲ ေလ႔လာျပီးမွ ေရွ႕ဆက္ရင္ေကာင္းလိမ္႔မယ္
ျပီးေတာ႔ ဒီလိုအခ်စ္မ်ိဳးက ေငြမရွိပဲနဲ႔ ခ်စ္ျပလို႔မရဘူး ဆိုတာ သိထားပါဦး ေငြရွိရင္ေတာ့ ခ်စ္တာေကာ ျမတ္နိုးတာေကာ ဘာမဆုိလုပ္လုိ႔ ရတယ္ ေငြနဲ႔မွ ရမဲ႔ နည္းပညာရွိရင္ ဘာမဆုိ အေကာင္း ျဖစ္တယ္ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အခုသြားေနရတဲ့ လမ္းေၾကာင္းအရ rescue archarology ကို အေကာင္အထည္ မေဖာ္နိုင္ေသးဘူး
အေရွ႕က သြားေလသူေတြ ထားခဲ့တဲ့ အေဟာင္းေတြကုိ ျပင္ေနရတာနဲ႔ တိုင္းျပည္က ေရွ႕ကို လိုသေလာက္ မသြားနုိင္ဘူး ျဖစ္လာမလားလဲ ခ်ိန္ရဦးမယ္ တကယ္မြဲေနတဲ့သူေတြရွိတယ္ ငတ္ေနတဲ့သူေတြရွိတယ္ ေဆးကုသခြင့္မရလုိ႔ ေသေနတဲ့သူေတြရွိတယ္ အဲဒ့ီအတြက္လည္း တုိင္းျပည္က သြားရဦးမယ္ တဘက္က အမ်ိဳးသားေရး လကၡဏာကို ကာကြယ္ရမယ္႔ အပိုင္းေတြကလဲ လွ်စ္လ်ဴရွဳလို႔ မရျပန္ဘူး ဒါေၾကာင္႔မို႔ ၁၉၅၇မွာ ေရွးေဟာင္းပစၥည္း တစ္ခု သတ္မွတ္နိုင္တဲ႔ သက္တမ္းက ၇၅နွစ္ကေနျပီး ခုခ်ိန္မွာ နွစ္ ၁၀၀တန္းလအထက္ထိ တိုးလိုက္ရျပီ ျပီးေတာ႔ နွစ္၁၀၀တန္းအထက္ ေရွးေဟာင္း အေဆာက္အဦး လက္ညွိဳးထိုး မလြဲေအာင္ ေပါမ်ားစြာ ရွိေနတဲ႔ ဒီနိုင္ငံမွာ ျမန္မာ႔ေရွးေဟာင္းပစၥည္းေတြကို ထိန္းသိမ္းသင္႔တဲ႔ သမိုင္းဝင္ အေရးပါ အရာေရာက္ေသာ တန္ဖိုးကိုပါ ထည္႔သြင္း တြက္ခ်က္လာရျပီ ဒီေတာ႔ ဝင္ေငြျပန္မရွာနိုင္တဲ႔ ဌာနတစ္ခုဟာ ဘ႑ာေရးနွစ္တစ္ခုစတိုင္း မ်က္နွာငယ္ေနရမယ္ဆိုတာကိုလည္း မေမ႔ပါနဲ႔ဦးလို႔ တင္ျပခ်င္ပါတယ္
တကယ္ေမတၱာ ေစတနာရွိရင္ သိပ္ျပီးေတာ႔ ျမတ္ျမတ္နိုးနိုး ခ်စ္ရင္ လ်စ္လ်ဴရွဳခံထားရတဲ႔ အရာမ်ားကို ထိန္းသိမ္းေစခ်င္ရင္ ကနဦးအေနျဖင့္ Inventory of neglected and preservative monuments in Myanmarကိုအရင္ လုပ္ေပးပါဦးလို႔ ေတာင္းဆိုခ်င္ပါတယ္
ခ်စ္လို႔ေျပာတယ္ မွတ္လိုက္ပါရွင္